Dieselroetfilters zijn de oorzaak geweest van een aantal zeer forse reparatiekosten. Hier vertellen we je wat ze zijn, wat er mis kan gaan en hoe je het roetfilter van je auto in topconditie kunt houden.

Als je dieselroetfilter nooit verstopt is geraakt, is het een van de onderdelen van je auto waarvan je misschien niet eens weet dat hij bestaat. Mocht er echter een probleem ontstaan, dan weet je het zeker. Dus, wat is een roetfilter en waarom zou je er aandacht aan besteden?

Een roetfilter is ontworpen om het roet op te vangen dat ontstaat bij het verbranden van diesel, zodat er geen schadelijke deeltjes in de atmosfeer gepompt kunnen worden. Alle auto’s na 2009 die voldoen aan de Euro 5-emissienormen moeten worden uitgerust met een roetfilter.  Wat de auto ook is, het proces werkt op vrijwel dezelfde manier: uitlaatgassen gaan door het filter, waardoor grote roetdeeltjes achterblijven. En het zijn deze deeltjes die problemen kunnen veroorzaken. Het roet kan het filter blokkeren, waardoor de motor niet meer kan draaien en je een reparatiefactuur krijgt die in de duizenden loopt.

Om dit te voorkomen, moet het roet bij een voldoende hoge temperatuur worden verbrand om het in kleinere asdeeltjes te veranderen, die vervolgens uit het systeem kunnen worden verwijderd. Het is wanneer deze reiniging, of ‘regeneratie’, wordt onderbroken, dat de meeste problemen met roetfilters zich voordoen.

Hoe zorg ik voor het roetfilter van mijn auto?

Er zijn twee soorten regeneratie: passief en actief. Passieve regeneratie vindt normaal gesproken plaats bij hogere toerentallen, wanneer de motor bij hogere toerentallen draait. Om ervoor te zorgen dat de regeneratie plaatsvindt, stellen de meeste fabrikanten voor dat de auto om de paar honderd mijl meer dan 15 minuten met een constante snelheid van meer dan 40 km/u wordt gereden. Door dit te doen moet het filter worden ontruimd.

Als de roetfilter niet passief kan regenereren, zal de boordcomputer van de auto maatregelen moeten nemen om te voorkomen dat het filter verstopt raakt. Wanneer de computer detecteert dat het filter verstopt raakt, zal het de temperatuur van de uitlaatgassen verhogen om het regeneratieproces te starten, wat dan ongeveer 10 tot 15 minuten in beslag zal nemen. Gedurende deze tijd zal het je waarschijnlijk opvallen dat als je auto een stop-start systeem heeft, deze zal worden gedeactiveerd.

Als dit proces echter te vaak wordt onderbroken (bijvoorbeeld doordat je veel korte ritten in de stad maakt en naar je bestemming komt voordat de regeneratie is voltooid), gaat het DPF-waarschuwingslampje branden. Als dit gebeurt, kunt je het beste onmiddellijk de auto op een tweebaansweg of autosnelweg voor 15 minuten ononderbroken rijden meenemen om de roetfilter de kans te geven zich te regenereren.

Als je het waarschuwingslampje negeert en langzaam doorrijdt in het stop-startverkeer, verwacht dan dat andere waarschuwingslampjes gaan branden en dat de auto uiteindelijk in de ‘slappe thuis’-modus gaat om verdere motorschade te voorkomen. Als de roetfilter veel langer wordt gelaten, kan hij zich niet meer regenereren en moet hij worden gereinigd of zelfs vervangen. Als de roetfilter moet worden vervangen, dekken de meeste garanties van de fabrikant de kosten niet als de storing wordt geacht te zijn veroorzaakt door de rijstijl van de eigenaar en niet door een storing in het filter zelf, waardoor je mogelijk met een rekening van vier cijfers wordt geconfronteerd. Kortom, negeer de waarschuwingsborden niet.